DORDRECHT – Middenstanders hebben het moeilijk en wijten dat vooral aan externe factoren: pollers, bereikbaarheid en economische crisis. Consumenten zien wat anders: verkeerde openingstijden, onvriendelijk personeel en gebrek aan vakkennis. Bericht uit de praktijk:
In mijn supermarkt is zaterdag na twee uur ’s middags geen normaal brood meer te krijgen. Net zoals doordeweeks na 17.00 uur. Voor de concurrent op hetzelfde winkelcentrum geldt hetzelfde. Stimuli voor een klantvriendelijker inkoopbeleid ontbreken dus. Het was zaterdag na tweeën, dus een normaal gesneden bruin was niet te vinden. Wel witbrood voor bleke stadskinderen, brood met zonnebloempitten en zelfs Van Gogh-brood(?). Plots zag ik iets dat verassend veel op normaal brood leek: Beiers landbrood. Op de zak stond uit de regio. Dat begreep ik niet. Ik vroeg aan de jongen achter de broodbalie waarom Beiers landbrood een streekproduct is, Beieren ligt toch niet in de regio? “Ik ben niet van het brood”, zei jongen, “maar zij wel.” Hij tikte op de schouder van het meisje naast hem dat snel naar beneden was gedoken om iets onduidelijks op de grond te doen toen ik mijn vraag stelde. Meisje was zich niet bewust van de wereld om haar heen en keek verschrikt op. “Waarom is Beiers landbrood een product uit de regio?”, vroeg ik. “Dat weet ik niet’. zei meisje. “Is het omdat Beieren ergens op de wereld een regio is?”, probeerde ik. “Ik denk het”, zei meisje, “ik weet het niet”. “Het is allemaal marketing, meneer”, zei jongen. “Marketing?”, vroeg meisje met een gezicht waaruit bleek dat ze die term werkelijk nog nooit eerder had gehoord. “Ja, marketing”, zei jongen. Ik pakte het brood en liep verder naar de melk. Duidelijk hoorbaar voor mij als klant pruttelde meisje nog na tegen de jongen: “Wat is dat nou voor vraag, dat weet ik toch niet waar het brood vandaan komt, wat moet ik daar nou mee…?”
Beiers landbrood smaakt trouwens prima. Ben benieuwd op welke afdeling meisje volgende week staat.